“Ik wil meer rust in mijn hoofd en in mijn lijf en nou heb ik gehoord over mindfulness, dat lijkt me wel wat als remedie tegen het rennen-vliegen-vallen-opstaan-en-weer-doorgaan-syndroom.”

Deze quote hoor ik regelmatig in verschillende varianten voorbij komen tijdens coachingsessies. Wie kent immers tegenwoordig niet zo’n rennen-vliegen-syndroom?!

Zelf kan ik er in ieder geval ook flink wat van 😉

Beoefening van mindfulness helpt me enorm in het soms hectische bestaan als ambitieuze vrouw met een eigen bedrijf en een leven ook daar nog naast, echter.. als je mindfulness ziet als een remedie tégen het drukke bestaan, dan kom je bedrogen uit!

Mindfulness is een vorm van meditatie waarin je op een niet-reactieve manier bewust bent van alles wat er op dat moment aanwezig is. Zowel fysieke als mentale sensaties, dus ja álles wat er komt kijken bij het rennen, het vliegen, het vallen, het weer opstaan en doorgaan.

Dit is mindfulness vooral niet:

 

Je ontdoen van gedachten

Gedachten komen en gaan en als je dat precies zo kan zien “ze komen” en “ze gaan ook weer” voorkom je dat je jezelf laat meeslepen. “Zal ik dit nog even doen”… “als ik een beetje opschiet dan haal ik dat ook nog wel”… “ow.. als ik nog maar…” of “ownee, hoe dit dan weer…” en “wat zullen ze wel niet denken ppfff”…
Wanneer je gevoelig van aard bent, zal je gedachten nog bewuster opmerken en betrap je ze er misschien zelfs op dat ze met je aan de haal gaan. Laat je niet leiden door je gedachten, maar verzet je er ook niet tegen. Verzet maakt de gedachten en daarmee het rennen-vliegen-vallen-opstaan-en-weer-doorgaan-syndroom alleen maar groter. Ontdoe je dus niet van je gedachten, erken enkel dat ze er zijn en dat ze ook weer weg zullen gaan.

 

Totale ontspanning vinden

Totale ontspanning zoals je die wellicht ervaart na een bezoek aan een sauna of welnesscentrum is niet hetgeen je gaat vinden met mindfulness.
Wanneer je volledig in het moment kan zijn, met alles wat er op dat moment aanwezig is, kan je wel een soort berusting gaan voelen wat sommigen zullen linken aan ontspanning.

 

Je in een compleet andere bewustzijnswereld wanen

Mindfulness gaat over het hier en nu en is niet een reis, vlucht of iets dergelijks naar een andere (droom)wereld waarin alles perfect is. Het nu kan een bikkelharde werkelijkheid zijn van frustraties, verdriet, woede etc. Deze te aanvaarden en er niet omheen willen, maakt je een bewuster en sterker mens.

 

Een passieve bezigheid

Mindful zijn, is alles behalve passief. Bewust, open, aandachtig aanwezig zijn, is een op en top actieve bezigheid. Via je zintuigen komt alle informatie binnen, tenminste.. als ze open staan, want met gesloten ogen zie je natuurlijk niets, met gesloten oren hoor je niets, met een verstopte neus ruik je niets, zonder open smaakpupillen proef je niks, wanneer je volledig in je hoofd leeft, voel je niets in je lijf. Zet al je zintuigen dus actief open zonder enige verwachting van wat er binnen gaat komen en laat je verrassen.

 

Urenlang op een kussen zitten en stil zijn

Stilzitten op een kussen is een goede manier om te oefenen met mindful zijn, maar het echte mindful “werk” zit ‘m niet in het stilzitten op een kussen maar in je dagelijks leven tijdens al de dagelijkse dingen. Je hebt niet altijd in de hand wat er op je pad komt, wel heb je zelf in de hand hoe je er mee omgaat.
Door dagelijks bewust te oefenen met aandachtig ervaren wat er op dat moment aanwezig is (bijvoorbeeld dus door een zittende meditatie of bewust stil te staan bij je ademhaling) train je jezelf in het aandachtig aanwezig zijn, zodat je dit ook makkelijker in kan zetten op momenten dat het even niet zo gaat zoals je zou willen.

 

Wat doe jij als je het rennen-vliegen-vallen-opstaan-en-weer-doorgaan-syndroom bij jezelf opmerkt? En kan de mindfulgedachte je hierbij extra ondersteunen? Laat het me even weten hieronder in de reacties.