Dit blog is de tweede in de serie “hoe communiceer je met energievretende personen?” en gaat over luisteren.

Luisteren is een onmisbare vaardigheid binnen communicatie.

Nou denk je misschien tja duh… dat lijkt me nogal logisch. Je hoort toch wat er gezegd wordt en daar reageer je vervolgens op. Maar “horen wat er gezegd wordt” is iets anders dan “iemand zich gehoord laten voelen” en gaat verder dan enkel aanhoren wat de boodschap is en daarop te reageren. Ga bij jezelf maar eens na in hoeverre jij “je gehoord voelt” tijdens bepaalde gesprekken of gesprekken met bepaalde mensen.

Oprecht luisteren is een waardevolle manier van aandacht geven en interesse tonen.

 

Leo Buscaglia schreef er het volgende treffende gedicht over:

 

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven
dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen waarom
ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij denkt dat je iets moet doen om
mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar
me en probeer me te begrijpen.

En als je wilt praten, wacht dan even en
ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou
zal luisteren.

Leo Buscaglia

Dit zijn 5 onmisbare to-do’s die het verschil kunnen maken tussen “horen” en daadwerkelijk “gehoord worden”:

1. Ben non-verbaal aanwezig

Niets is zo vervelend als tegen iemand praten die de andere kant op kijkt of in gedachten totaal ergens anders is dan bij het fysieke gesprek. Probeer het maar eens uit door jezelf weg te draaien van iemand die tegen je praat. Geheid dat je gesprekspartner de draad van het verhaal kwijt is of je attent maakt op het feit dat je niet luistert. Stel iemand dus op het gemak zoals ook jij je op je gemak zou voelen, door middel van bijvoorbeeld een ontspannen lichaamshouding en actief gebruik van je gezicht. Wanneer van toepassing in het gesprek kan je bijvoorbeeld, knikken, fronsen, glimlachen, hummen of je wenkbrauwen optrekken.

2. Vat samen in je eigen woorden

Kort en krachtig in jouw eigen woorden herhalen wat de ander zojuist gezegd heeft, is voor de ander een enorm fijne bevestiging dat je écht geluisterd hebt. Belangrijk hierbij is, samenvatten niet te verwarren met interpreteren. Houdt het dus puur  bij datgeen wat je gesprekspartner gezegd heeft.

3. Ga in op emotie

Verhalen, gesprekken, gebeurtenissen doen wat met ieder mens. Ga daarom in op het gevoel wat achter de woorden schuilt. Hoe voelde je gesprekspartner zich in die bepaalde situatie en wat maakt het in jou los? Benoem wat je ziet, wat je hoort, wat je voelt en de ander zal het met jou delen.

4. Vraag na wat je niet begrijpt

Ook hierbij is het vooral belangrijk niet uit te gaan van je eigen interpretatie. Je kan deze uiteraard wel toetsen door het simpelweg na te vragen, maar ga er zeker niet op voorhand vanuit! Bedenk weer dat ieder mens een ander referentiekader heeft en misschien op een andere manier tegen bepaalde zaken aankijkt.

5. Ga in op extra/spontane info

Wanneer je oprecht luistert en niet afgeleid wordt door beelden, gedachten en vragen die in je eigen hoofd opkomen naar aanleiding van het gesprek, hoor je tussen de regels door misschien andere informatie waar je ook benieuwd naar bent en waar het gesprek in eerste instantie helemaal niet over ging. Vraag door of geef aan dat je ook die minuscule extra noot gehoord hebt, denk je eens in hoeveel meer je zelf gehoord zou voelen. Gaaf toch!

Veel succes en laat hieronder even je bevindingen achter. Ik ben erg benieuwd hoe het luisteren je vergaat en wat het je brengt tijdens communicatie in het algemeen, maar zeker ook bij energievretende gesprekken en/of personen!

Photo Credit: ontwerpplus via Compfight cc